LA MÀGIA DE LA LLUM
Aquest treball és un
recull de fotogrames realitzats pels estudiants de 2n. de B.U.P.
de l' Institut Bellvitge que han cursat el primer curs de l'ETAP de
fotografia. Es tracta d'una primera incursió en el camp
de la fotografia que els permet endinsar-se fàcilment en
l'univers il·limitat de les formes, conèixer les
possibilitats del paper sensible i aprendre les tècniques
mes bàsiques del revelat.
Per realitzar fotogrames no
és necessari utilitzar cap tipus de camera, n'hi ha prou
de col·loca diversos objectes sobre un paper sensible d'exposar-los
a la llum de l'ampliadora. Després es revela seguint el
procediment habitual. El resultat d'aquest procés es l'obtenció
d'un negatiu en el qual apareixen en negre aquells objectes que
els ha arribat la llum; en blanc, els que no els ha arribat i,
en gris, aquells objectes que, per la seva qualitat de translúcids,
la llum els ha penetrat feblement.
Des del començament
s'ha procurat que els estudiants experimentessin amb tot tipus
d'objectes de forma, textura i opacitat diversa per tal que vegéssin,
de manera immediata, com s'anaven impressionant de forma diferent
sobre el paper sensible. En aquesta activitat, se'ls ha donat
absoluta llibertat a l'hora de triar els objectes; tot i que s'han
hagut de cenyir, òbviament, al tamany del paper. El resultat
no pot ser més divers: flors, estris mecànics, material
de laboratori, randes, etc.
Al llarg de les dues primeres
sessions van treballar amb objectes estàtics sobre el paper,
centrant-se fonamentalment en la forma i el grau d'opacitat d'aquest
objectes. Amb això es pretenia que coneguessin alguns principis
bàsics de la composició, com la disposició
i l'equilibri dels diversos elements de la imatge, les zones de
més pes visual, el ritme com a element reforçador
d'un motiu, el poder de la línia com a element conductor,
els diferents tipus de línies -rectes, corves, diagonals,..-
i tot el que poden suggerir, etc.; aspectes que considerem fonamentals,
no només per a la realització de fotogrames sinó
per a l'aprenentatge de la lectura de qualsevol tipus d'imatge.
En sessions posteriors, es
va treballar el moviment del paper i els seus resultats, com les
imatges desenfocades dels objectes, les superposicions o els desplaçaments,
que donen resultat composicions molt més dinàmiques
i d'una major força expressiva.
També s'ha volgut incidir
en la qüestió del volum tot col·locant objectes
en diferents angles respecte de la llum ampliadora per, d'aquesta
manera, aconseguir projectar ombres amb una major gamma de tons
i un efecte tridimensional.
Pel que fa a la presentació,
la majoria dels alumnes han optat per presentar el fotograma amb
el corresponent positiu. Aquest positiu s'obté col·locant
un paper sensible sobre el fotograma - emulsió amb emulsió
- i projectant sobre el paper la llum de l'ampliadora. En el positiu
s'inverteixen els tons - els negres es converteixen en blancs
i els blancs en negres, aconseguint així la imatge real.
Uns altres, però, han optat per presentar en el mateix
pass partout dos fotogrames que, o bé pel objectes
o per la composició, fossin semblants.
Per acabar, només dir
que creien que la realització de fotogrames constitueix
un mitjà excel·lent per iniciar els estudiants en
el camp de fotografia, atès que els permet familiaritzar-se
amb el treball de laboratori i conèixer aspectes bàsics
de la composició.
Aspectes que consideren imprescindibles
per a la realització de treball posteriors.
Rosario Elola-Olaso.
|