EL DESCOBRIMENT DE LA CAMBRA FOSCA
Aquest treball és un
recull d'una selecció de fotografies fetes amb cambra fosca
pels estudiants de l'E.A.T.P. de Fotografia de l'IES de Bellvitge.
Es tracta del seu segon treball en el camp de la fotografia, després
de la realització de fotogrames, que els permet conèixer
el funcionament elemental d'una càmera, cosa que els serà
imprescindible per a treballs posteriors que es realitzin amb
càmera fotogràfica.
La cambra fosca és
anterior a la fotografia. Sembla ser que ja a l'Edat Mitjana se'n
coneixia el funcionament, tot i que les primeres representacions
gràfiques que es coneixen daten del 1544. Des d'aleshores,
s'han fet tot tipus de cambres de formes i tamanys diferents.
La cambra fosca és simplement una capsa amb un petit orifici
a través del qual es projecten en el seu interior de forma
invertida les imatges que procedeixen de l'exterior, atès
que els raigs de llum que desprenen els objectes segueixen sempre
una trajectòria recta i, en passar per l'orifici de la
cambra projecten, òbviament, la imatge a l'invertida. No
obstant això, fins a finals del segle passat no es va saber
com fixar la imatge projectada. Va ser l'època en què
es va aconseguir la posta a punt de materials sensibles a la llum
que fossin capaços de retenir la imatge de manera permanent.
D'aquesta manera va néixer la fotografia i la cambra fosca
es va convertir en una càmera fotogràfica.
Al llarg de les primeres sessions
els estudiants es van dedicar a construir la seva
pròpia cambra, que
va consistir en una capsa de sabates l'interior de la qual van
pintar de color negre per evitar, així, tot tipus de reflexos.
A partir d'aquí, la construcció de la cambra va
seguir els passos següents:
En una de les dues cares laterals
petites es van traçar dues diagonals, de cantonada a cantonada;
i, al centre, van obrir una finestra petita (1 cm.). A la mateixa
cara es va posar una làmina de paper d'estany de 2 ò
3 cm., prèviament foradada.
L'orifici s'ha de fer amb
una agulla i ha de mesurar de 0,5 a 1 mm. Com a màxim i,
a més a més, ha de coincidir amb la intersecció
de les diagonals que hem traçat. La raó d'una perforació
tan petita és que els raigs de llum que penetrin de l'exterior
s'hagin de concentrar per passar per un espai reduït. Com
més es concentrin, més nítida serà
la imatge que formin a l'interior, ja que els punts de llum seran
molt petits. Si el forat fos molt gran, caldria menys temps d'exposició,
però la imatge formada resultaria borrosa. Després,
es va mesurar una de les diagonals traçades i aquesta mateixa
mesura es va traçar a l'interior de la capsa, tant en els
laterals com en el fons. A l'alçada d'aquesta línia
es van col·locar unes guies per posar-hi el paper fotogràfic.
Aquí és on es formarà la imatge, el que en
fotografia s' anomena pla focal. Per fer les guies es poden utilitzar
unes agulles d'estendre la roba unes cartolines. Quan es fa una
fotografia posant el paper fotogràfic a aquesta distància,
la mida de les imatges és molt més semblant a la
que nosaltres percebem. Això es deu a què els raigs
de llum formen uns diagonals que es creuen a l'obertura i, segons
la distància en què es forma la imatge, variarà
l'angle. Si es posen les agulles a una distància inferior
a la mida de les imatges també disminuirà, tot augmentant
el camp de visió; i, si es posen a una distància
més gran, creixerà la mida de les imatges i provocarà
una sensació d'apropament. En aquesta cambra s'han posat
tres jocs de guies per disposar de tres objectius: normal, gran
angular i teleobjectiu
Un cop construïda la
cambra, es col·loca el paper fotogràfic entre les
guies i es tanca la capsa. Aquest pas s'ha de fer a les fosques
o amb llum inactínica vermella. De no fer-ho així
es velaria. A partir d'aquí només s'ha de buscar
un motiu que ens agradi per dirigir-hi la nostra cambra. El motiu
ha d'estar il·luminat i ha de ser estàtic. El temps
d'exposició, és a dir, el temps que la que la cambra
rep els raigs de llum es sempre molt llarg i depèn de la
mida de l'obertura, de la longitud focal i de la sensibilitat
del paper. Les cambres dels alumnes requereixen, aproximadament,
2 minuts d'exposició per a l'objectiu normal, 1 minut per
al gra angular i 4 minuts per al teleobjectiu.
Un cop al laboratori es revela
el paper amb diferents líquids: revelador, neutralitzador
i fixador. El resultat de tot aquest procés és un
negatiu, allò que s'ha fotografiat apareix en tot invers:
les coses clares apareixen fosques i les coses fosques clares...
Per tal d'invertir les tonalitats, s'ha d'utilitzar una ampliadora
per passar la llum a través del negatiu i impressionar-lo
en un full de paper fotogràfic.
Una gran part de les fotografies
presentades son del pati del institut i s'han tractat en diversos
tipus de viratges, així com també amb altres processos
com poden ser la solarització, sulfuració, etc.
El resultat de tot això son imatges que, tenint en compte
la simplicitat dels mitjans utilitzats, considerem molt creatives.
Per acabar, creient que la
realització de fotografies amb cambra de la fosca es una
manera excel·lent de iniciar-se en aquest camp i de descobrir-ne
les seves infinites possibilitats; i que per fer una bona fotografia
no cal tenir un bon equip, sinó una bona dosi de curiositat
i de creativitat. Serveixi, doncs, aquest treball com a homenatge
als primers mestres.
Rosario Elola-Olaso
|